Понеділок, 11.12.2017, 03:20
Приветствую Вас Гість | RSS
Главная | Каталог статей | Регистрация | Вход
Меню сайта
Категории каталога
№1/21 2017 [11]№2/22 2017 [2]
Форма входа
Поиск
Друзья сайта
Статистика
ІМІДЖ
Главная » Статьи » Номери випусків » №1/21 2017 [ Добавить статью ]

КОМП’ЮТЕР – ДІЄВИЙ ПОМІЧНИК У КОРЕКЦІЙНІЙ ЛОГОПЕДИЧНІЙ РОБОТІ З ДІТЬМИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМИ ЗОРУ

Використання комп'ютерних технологій в роботі
з дітьми дошкільного віку з порушеннями зору

Нові інформаційні технології стали перспективним засобом корекційно-розвиваючої роботи з дітьми, що мають порушення зору та мови. Повсюдна комп'ютеризація відкриває нові, ще не досліджені варіанти навчання. Вони пов'язані з унікальними можливостями сучасної електроніки та телекомунікацій.
Аналіз літератури показує, що комп'ютерні засоби представляють для фахівця не частина змісту корекційного навчання, а додатковий набір можливостей корекції відхилень у розвитку дитини. Логопеду, який використовує в роботі комп'ютерну техніку, необхідно вирішити два основні завдання спеціального навчання: сформувати у дітей уміння користуватися комп'ютером і застосовувати комп'ютерні технології для їх розвитку та корекції психофізіологічних порушень.
Комп'ютер, будучи самим сучасним інструментом для обробки інформації, може служити і потужним технічним засобом навчання і грати роль незамінного помічника у вихованні та загальному психічному розвитку дошкільнят .
Психологи відзначають: чим раніше дитина познайомиться з комп’ютером, тим менше психологічний бар'єр між ним і машиною, так як у дитини практично немає страху перед технікою. Чому? Та тому, що комп'ютер привабливий для дітей, як будь-яка нова іграшка, а саме так у більшості випадків вони дивляться на нього.
Спілкування дітей дошкільного віку з комп'ютером починається з комп'ютерних ігор, ретельно підібраних з урахуванням віку та навчальної спрямованості.
Однією з найважливіших функцій комп'ютерних ігор є навчальна. Комп'ютерні ігри складені так, що дитина може уявити собі не одиничне поняття або конкретну ситуацію, але отримати узагальнену уявлення про всі схожих предметах чи ситуаціях. Таким чином у нього розвиваються такі важливі операції мислення як узагальнення і класифікація.
Граючи на комп'ютері, дитина рано починає розуміти, що предмети на екрані - це не реальні речі, а тільки знаки цих реальних речей. Таким чином, у дітей починає розвиватися так звана знакова функція свідомості, тобто розуміння того, що є декілька рівнів оточуючого нас світу - це і реальні речі, і малюнки, схеми, слова або числа і т.д.
У процесі занять дітей на комп'ютерах поліпшуються їх пам'ять і увага. Діти в ранньому віці мають мимовільну увагу, тобто вони не можуть свідомо намагатися запам'ятати той чи інший матеріал. І якщо тільки матеріал є яскравим і значущим, дитина мимоволі звертає на нього увагу. І тут комп'ютер просто незамінний, оскільки передає інформацію в привабливою для дитини формі, що не тільки прискорює запам'ятовування змісту, але і робить його осмисленим і довготривалим.
Заняття дітей на комп'ютері мають велике значення не тільки для розвитку інтелекту, а й для розвитку їх моторики. У будь-яких іграх, віднайпростіших до складних, дітям необхідно вчитися натискати пальцями на певні клавіші, що розвиває дрібну мускулатуру рук, моторику дітей. Вчені відзначають, що чим більше ми робимо дрібних і складних рухів пальцями, тим більше ділянок мозку включається в роботу. Як і руки, дуже велике представництво в корі головного мозку мають і очі. Чим уважніше ми вдивляємося в те, над чим працюємо, тим більше користі нашому мозку, тому що формування моторної координації та координації спільної діяльності зорового і моторного аналізаторів з успіхом досягається на заняттях дітей на комп'ютерах.
Спілкування з комп’ютером викликає у дітей живий інтерес, спочатку як ігрова діяльність, а потім і як навчальна. Цей інтерес і лежить в основі формування таких важливих структур, як пізнавальна мотивація, довільні пам'ять і увагу, і саме ці якості забезпечують психологічну готовність дитини до навчання в школі.
Комп'ютерні ігри вчать дітей долати труднощі, контролювати виконання дій, оцінювати результати. Завдяки комп'ютеру стає ефективним навчання, планування, контролю і оцінки результатів самостійної діяльності дитини, через поєднання ігрових і неігрових моментів. Дитина входить в сюжет ігор, засвоює їх правила, підпорядковуючи їм свої дії, прагнути до досягнення результатів. Крім того, практично у всіх іграх є свої герої, яким треба допомогти виконати завдання. Таким чином, комп'ютер допомагає розвинути не тільки інтелектуальні здібності дитини, а й виховує вольові якості, такі як самостійність, зібраність, зосередженість, посидючість, а так само долучає дитини до співпереживання, допомоги героям ігор, збагачуючи тим самим його ставлення до навколишнього світу.
Найбільш широко розглянуто в літературі, стосовно до комп'ютерного навчання, принцип наочності, званий також "інтерактивною наочністю". Якщо в традиційному розумінні під наочністю розумілася насамперед ілюстративна компонента, забезпечення потреби дитини побачити в будь-якій формі предмет або явище, зробити з них мінімальні маніпуляції, то в комп'ютерному навчанні наочність дозволяє побачити те, що не завжди можливо в реальному житті навіть за допомогою найчутливіших і точних приладів. Більш того, з представленими у комп'ютерній формі об'єктами можна здійснити різні дії, вивчити їх не тільки статичне зображення, але й динаміку розвитку в різних умовах. При цьому комп'ютер дозволяє як вичленити головні закономірності досліджуваного предмета чи явища, так і розглянути його в деталях. Різні форми представлення об'єкта можуть змінювати один одного і за бажанням учня, і по команді програми, чергуючи або використовуючи одночасно образне, аналітичне, мовне уявлення. Це дозволяє, згідно із завданнями навчання, як ущільнити інформацію про досліджуваному об'єкті, так і розширити її. Процеси, що моделюються комп'ютером, можуть бути різноманітними за формою і за змістом, ставитися до фізичних, соціальним, історичним, екологічним та іншим процесам. Принцип наочності піддався в інформаційних технологіях навчання значної диференціації. При відображенні чуттєвого об'єкта не слід захоплюватися "натуралізмом", у програмі повинна бути представлена не будь-яка модель, а тільки та, яка сприяє реалізації дидактичних цілей даної навчальної програми; модель, що міститься в програмі, слід пред'явити в формі, що дозволяє найбільш чітко розкрити істотні зв'язки і відносини об'єкта; істотні ознаки, зв'язки і відносини моделі повинні бути в програмі адекватно зафіксовані кольором, миготінням, звуком і т.д. Наочність, що забезпечується комп'ютером, дозволяє говорити про новий потужний інструмент пізнання - когнітивної комп'ютерної графіки, яка не лише представляє знання у вигляді образів-картинок і тексту, а також дозволяє візуалізувати ті людські знання, для яких ще не знайдені текстові описи, або які вимагають вищих ступенів абстракції.
Метою комп'ютерних програм є розвиток здібностей дітей дошкільного віку з використанням сучасних інформаційних технологій.
Завдання:
1. Формувати навички навчальної діяльності:
· Вчити усвідомлювати цілі;
· Вибирати системи дій для досягнення мети;
· Вчити оцінювати результати діяльності.
2. Формувати елементарні математичні уявлення:
· Удосконалювати навички рахунку;
· Вивчати і закріплювати цифри;
· Проводити роботу з геометричними фігурами;
· Вирішувати найпростіші арифметичні задачі;
· Розвивати вміння орієнтуватися на площині;
· Закріплювати уявлення про величину предметів.
3. Розвивати мова:
· Розширювати словниковий запас дітей і знання про навколишній світ;
· Формувати звукову культуру мовлення;
· Формувати граматичний лад мови.
4. Розвивати сенсорні можливості дитини.
5. Формувати естетичний смак.
6. Розвивати знакову функцію свідомості.
7. Розвивати емоційно-вольової сфер дитини:
· Виховувати самостійність, зібраність, зосередженість,
посидючість;
· Залучати до співпереживання, співробітництва, співтворчості.
III. Група завдань творчого циклу.
Завдання:
1. Розвивати конструктивні здібності.
2. Тренувати пам'ять, увагу.
3. Розвивати уяву.
4. Розвивати творче, понятійно-образне, логічне, абстрактне
мислення; використовувати елементи розвитку евристичного мислення.
5. Розвивати потреби до пізнання.

Комп'ютерні програми для навчання дітей з порушеннями мови та зору

Комп'ютерна програма «Ігри для тигри»
Комп'ютерна логопедична програма "Ігри для Тигри" призначена для корекції загального недорозвинення мови (ЗНМ) у дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку.
Програма дозволяє ефективно працювати над формуванням просодических компонентів мови, правильної вимови звуків, фонематических процесів, лексико-граматичних засобів мови.
Комп'ютерна технологія корекції загального недорозвинення мови являє собою єдиний програмно-методичний комплекс і включає в себе:
- Комп'ютерну програму "Ігри для Тигри",
- Методичні рекомендації з її застосування в корекційно- освітньому процесі
(навчально-методичний посібник).
Програма дозволяє ефективно працювати над подоланням порушень мовлення при дизартрії, дислалии, ринолалии, заїкання, а також при вторинних мовленнєвих порушень.
Відмінні малюнки, об'ємне зображення, звуковий супровід дій, пізнавальна спрямованість вправ, ігрова інтерактивна форма подачі навчального матеріалу і веселий ведучий Тигреня - все це робить програму привабливою, сприяє підвищенню мотиваційної готовності дітей до логопедичних занять. Застосування програми "Ігри для Тигри" сприяє індивідуалізації та підвищення ефективності корекційно-освітнього процесу.
У програмі наведено більше 50 вправ, об'єднаних в чотири тематичні блоки, що представляють основні напрями корекційної роботи: "Фонематіка", "Просодика", "Лексика" і "Звуковимова".
Основні принципи, покладені в основу побудови програми "Ігри для Тигри":
- Системний та діяльнісний підхід до корекції порушень мовного розвитку;
- Ігрова форма навчання;
- Інтерактивність;
- Полісенсорний вплив, при якому слухове сприйняття інформації поєднується з опорою на зоровий контроль, що дозволяє задіяти збереженим аналізатори та сприяє активізації компенсаторних механізмів,
- Диференційований підхід до навчання. Програма містить різні за складністю чи обсягу варіанти завдань і має можливість індивідуальної настройки,
- Об'єктивність.
Програма дозволяє зафіксувати початкові дані стану коррігіруемой функції, її стан в процесі роботи і кінцеві дані, створення психолого-педагогічних умов розвитку позитивної мотивації у дітей .
В даний час комп'ютерні технології стали активно застосовуватися в освітньому процесі. Створюється безліч простих і складних комп'ютерних програм для різних областей пізнання. У залежності від віку дитини і застосовуваних програм комп'ютер може виступати в ролі опонента по грі, бути оповідачем, репетитором, екзаменатором. Існують комп'ютерні програми, спрямовані на розвиток різних психічних функцій дітей, таких як зорове і слухове сприйняття, увага, пам'ять, словесно-логічне мислення тощо, які можна з успіхом застосовувати при навчанні дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку. Особливе місце серед комп'ютерних програм займають спеціалізовані комп'ютерні програми для дітей з різними вадами розвитку.
Для успішної корекційної роботи пропоную використовувати такі комп'ютерні програми, як «Дельфа - 142» розроблена О.Е. Грибовою, а також комп'ютерні ігри «КИД / Малюк» Бєлобородова Олена Григорівна, Горвіц Юрій Михайлович, Любимова Марина Михайлівна.
Тривалість роботи за комп’ютером не повинно перебільшувати 7-10 хв.

Бажаю вам успіху!

Категория: №1/21 2017 | Добавил: dimakramar1998 (05.02.2017) | Автор: Тетяна Крамаренко
Просмотров: 188 | Рейтинг: 5.0/1 |
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Copyright MyCorp © 2017