П`ятниця, 20.10.2017, 02:28
Приветствую Вас Гість | RSS
Главная | Каталог статей | Регистрация | Вход
Меню сайта
Категории каталога
№1/21 2017 [11]№2/22 2017 [2]
Форма входа
Поиск
Друзья сайта
Статистика
ІМІДЖ
Главная » Статьи » Номери випусків » №1/21 2017 [ Добавить статью ]

ТИПИ СПРИЙНЯТТЯ ІНФОРМАЦІЇ УЧНЯМИ ТА ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ НА УРОКАХ СУЧАСНОЇ ШКОЛИ

ТИПИ СПРИЙНЯТТЯ ІНФОРМАЦІЇ УЧНЯМИ
ТА ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ НА УРОКАХ СУЧАСНОЇ ШКОЛИ
Сьогодення висуває до освітнього процесу значні вимоги. Одним із шляхів підвищення ефективності шкільного навчання є визначення та вивчення провідної модальності учнів. Педагогу легше будувати стосунки з учнем, якщо він знає, до якої категорії належить та чи інша дитина. Необхідно чітко уявляти, чому виникають проблеми з дисципліною, чому учень не розуміє нас, як правильно заохочувати дитину і, навіть, у якій формі зробити їй зауваження.
Психологами виділяються три типи сприйняття інформації: аудіали, візуали і кінестети. Дітей, якісприймають більшу частину інформації через слуховий аналізатор, відносять до групи аудіалів. Вони найкраще сприймають інформацію через розповідь вчителя, надають перевагу лекційним формам занять, у процесі обговорення охоче вислуховують своїх однокласників. На рівень засвоєння нових знань впливають тон, висота, швидкість голосу вчителя та інші особливості мовлення. Інформація у письмовому вигляді важко сприймається до того часу, поки учень не почує її. Для цієї категорії учнів доцільно використовувати аудіозаписи історичних джерел, аудіо лекції,читати текст підручника вголос тощо.
До візуалів відносяться діти, які сприймають більшу частину інформації за допомогою зорових каналів. Учням цієї групи необхідно бачити вчителя, адже його міміка та жести допомагають краще зрозуміти зміст уроку. Візуали надають перевагу переднім партам у класі. Вони найкраще сприймають інформацію через візуальні засоби навчання.
Тих учнів, чиїм домінуючим каналом інформації є відчуття, називають кінестетами. Ця група учнів найкраще навчається через активне дослідження навколишнього світу, експериментування, отримання практичних навичок. Їх може відволікати бажання активно діяти, тому їм важко сидіти на одному місці протягом тривалого часу. Дуже важливо підібрати форми навчальної діяльності для кінестетів, бо вони можуть через свою рухливість заважати іншим учням, створювати конфліктні ситуації.
Обмін інформацією між тим, хто вчить, і тим, хто вчиться, визначає базові складові процесу навчання: діяльність учителя й діяльність учня. Спосіб передачі - сприйняття навчального змісту повинен служити підставою для вибору методів і форм навчання.
Визначення й вивчення модальностей дітей шкільного віку дозволяє підвищити ефективність навчання. Рівень засвоєння і відтворення навчального матеріалу учнями залежить від індивідуальних особливостей школярів, у тому числі й специфіки їх провідних модальностей. На уроці вчитель повинен вчити дітей, використовуючи всі канали сприйняття: і зір, і слух, і кінестетичний канал. Тоді кожен з них засвоїть ту частину предметних знань, яку усвідомить через особисту систему сприйняття.
Провідних інформаційних джерел в навчальному процесі три: звуки, зображення, м'язові зусилля. Згідно можна виділити три групи методів навчання: аудійні, візуальні та кінестетичні.
Аудійні методи навчання передбачають:
- використання у процесі викладання ритму голосу, пауз та звукових модуляцій;
- застосування різних форм озвучення навчального матеріалу: фронтальні та індивідуальні опитування,відповіді на запитання вчителя, висновки до вивченого, звукові записи тощо.
Учні цієї категорії, зазвичай, балакучі, часто розмовляють самі з собою, промовляють слова при читанні, легко повторюють почуте, краще пам'ятають те, що обговорювали, але можуть відволікатися.
Візуальніметоди навчання передбачають:
- стежити за тим, щоб при поясненні навчального матеріалу педагог не робив різких рухів або несподіваних переміщень по класу, голос був м'яким, мова - уповільнена;
- обов’язкову наявність наочної інформації на уроці: фотографій чи портретів історичної особи, історичних карт або схем тощо;
- роботу з історичною картою (кордони між певними країнами, місця події,напрямки походів), нанесення даних на контурну карту;
- завдання відшукати в параграфі терміни або знайти, в якому місці параграфу знаходиться відповідь на запитання вчителя.
Слід пам'ятати, що візували дисципліновані, організовані, спостережливі, важко запам'ятовують вербальні інструкції мають розвинену уяву, менше відволікаються на шум, краще пам'ятають те, що бачили, але важко запам'ятовують вербальні інструкції.
Кінестетичні методи навчання передбачають:
- завдання, які забезпечують концентрацію уваги на об'єкті вивчення; для цього вчитель повинен рухатися по класу, щоб жестами, поглядами, дотиками приєднувати їх до загальної роботи;
- урахування, що учні цієї групи продуктивніше запам'ятовують під час гри, при читанні водять пальцями по сторінкам тексту, мають розвинену інтуїцію, запам'ятовують лише загальне враження;
- активне навантаження їх на уроці, бо вони краще навчаються активних формах, частіше викликати їх до дошки, захоплювати сюжетом;
- підготовку їм завдань писати, малювати, при роботі з картами можна пропонувати їм водити по ній олівцем або пальцем;
- використання у подачі матеріалу відчуттів і рухів.
Учням цієї групи складно тривалий час перебувати на місці і уважно слухати. У спілкуванні вони воліють відчувати фізичну близькість співрозмовника, люблять торкатися до нього, класти руку на плече. Кінестетичасто крутять щось у руках, смикають або погладжують, вчителю треба пам’ятати, що рухи допомагає їм зосередитись, не смикати зауваженнями з цього приводу.
Дослідження також показали, що під час одержання інформації використання тільки однієї з модальностей з віком стає нехарактерним для учнів. Якщо дитина за своєю природою візуал ,аудіал або кінестет, це не означає, що інші органи чуття у нього практично не працюють. Чим більше каналів відкрито для сприйняття інформації, тим ефективніше йде процес навчання, їх можна і потрібно розвивати.. Тому творчий вчитель намагається розширити можливості своїх учнів, застосовувати у практиці полімодальні методи навчання, коли рух інформації відбуваєтьсяпо декількох каналах сприйняття: аудіо-візуальні, візуально-кінестетичні, аудіо-візуально-кінестетичні. Такі уроки є найбільш ефективними і надають педагогу широкі можливості у виборі форм і методів навчання.

Категория: №1/21 2017 | Добавил: Ahb (29.12.2016) | Автор: Олена Камінська
Просмотров: 170 | Рейтинг: 5.0/1 |
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Copyright MyCorp © 2017