Упорядник:
Аксьонова Олена Петрівна – кандидат педагогічних наук, вчитель – методист вищої категорії, майстер спорту СРСР
Рецензенти:
Денисенко Н.Ф. завідувач кафедри реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя, доктор педагогічних наук, професор
Апанасенко М.Г. доцент кафедри дидактики, природничо-математичних наук, кандидат педагогічних наук
Гаврилова Л.І. вчитель-методист вищої категорії, Запорізький загальноосвітній багатопрофільний навчальний комплекс № 106
Шановні колеги!
Вашій увазі пропонується посібник “Родзинки педагогічної творчості”. Посібник вміщує методичні розробки уроків, позакласних заходів з фізичного виховання учнів різних вікових категорій, які були розроблені вчителями фізичної культури України, Росії. Більшу частину матеріалу посібника складають розробки вчителів шкіл Запорізької області, які брали участь в обласному етапі Всеукраїнського конкурсу “Вчитель року”, на кращий інноваційний урок з фізичної культури (2000, 2005 років). До посібника також увійшли розробки вчителів, які готували матеріали для творчих звітів під час проходження педагогічної атестації.
Матеріал, що увійшов до змісту посібника – це результат аналізу перспективного педагогічного досвіду вчителів, який здійснювався укладачем посібника з позиції інноваційного, творчого підходу до організації процесу фізичного виховання учнів.
Зміст посібника викладено за певним алгоритмом розвитку педагогічної інноватики, який відображений в цитатах вчителів. Саме у такій послідовності може ефективно розвиватися інноваційний процес як запорука “перетворювальної діяльності” (за Б.Шияном) вчителя фізичної культури.
· “Дивіться, як це робиться!”: подається дидактичний матеріал, спрямований на формування в учнів навичок самостійної діяльності щодо підвищення рівня фізичної підготовленості.
· “Інтерес - постійний каталізатор енергії людини”: розробки уроків орієнтують діяльність вчителя на активізацію пізнавальних інтересів учнів у контексті формування їхньої особистої фізичної культури.
· “Як розвивати творчі здібності дітей”: розкриваються деякі методичні підходи щодо розвитку ініціативи та творчих здібностей учнів у процесі урочної діяльності з фізичного виховання.
· “Розвиток навичок взаємодії школярів”: визначаються шляхи соціалізації учнів молодшого шкільного віку засобами фізичної культури.
· “Нестандартні форми організації уроку – позитивний навчальний ефект”: надаються приклади незвичайних уроків як конгломерат вищезазначених підходів.
· “Методичні поради вчителю та учням під час організації уроків і занять з елементами спортивних ігор”: підбір матеріалів здійснено таким чином, щоб спрямувати діяльність вчителя на активне залучення учнів різного рівня фізичної підготовленості до найцікавіших засобів вправляння – спортивних ігор.
· “Методика тестування. Розрахунок індивідуального профілю фізичних кондицій учня”: інформує вчителів про різні види тестування, в основі яких покладений індивідуальний ріст, покращення власних результатів кожним учнем.
· “Особистісна продуктивна діяльність учасників педагогічного процесу”: подані дидактичні матеріали, які знайшли найбільший позитивний відзив серед учнів і сприяли підвищенню рівня їхнього свідомого ставлення до предмету “Фізична культура”.
· “Використання інтерактивних технологій співпраці на уроках фізичної культури”: матеріал орієнтує вчителя на особистісний, діяльнісний підхід до учнів на засадах принципів гуманізації та демократизації.
· “Фізичне та духовне здоров’я особистості – невід’ємні складові”: підбір матеріалів визначає кінцеву мету в педагогічній діяльності щодо фізичного виховання учнів будь-якого віку. Це – сформоване фізичне і духовне здоров’я. Саме тому не можна обмежувати процес фізичного виховання лише уроками з рухової підготовки учнів. Слід створювати систему спільних дій (педагогів, учнів, їхніх батьків) щодо формування, зміцнення, збереження, відновлення здоров’я власного й оточуючих.
Посібник рекомендується для використання вчителями, які викладають предмет “Фізична культура” в школі, школі – інтернаті, гімназії, ліцеї, коледжі. Значна частина методичних матеріалів також рекомендується для використання під час організації різних форм фізичного виховання з дітьми в дошкільних навчальних закладах.
ПЕРЕЛІК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Балак О.М. Формування здорового способу життя шляхом застосування самостійних занять фізичними вправами // Матеріали з досвіду педагогічної діяльності, представлені на другий тур Всеукраїнського конкурсу “Вчитель року – 2005” (вчитель І категорії, гімназія № 46, м. Запоріжжя).
2. Чермошенцев С.П. Учебно-методический комплекс по реализации проблемной темы “В поисках путей совершенствования эффективности урока физической культуры // Із матеріалів, які підготовлені вчителем під час педагогічної атестації (учитель-методист вищої категорії, Нестерянська спеціалізована різнопрофільна ЗОШ І – ІІІ ст., Оріхівський район, Запорізька область).
3. Михайлова Н.В. Как сформировать интерес к физической культуре // Физическая культура в школе. – 2005. – № 6. – С. 10 – 16.
4. Умная игрушка / http://RUSTOYS.ru.
5. Кліщевська Я.А. Диференційований підхід до розвитку творчих здібностей на уроках фізичної культури з урахуванням вікових та статевих особливостей дітей // Матеріали з досвіду педагогічної діяльності, представлені на другий тур Всеукраїнського конкурсу “Вчитель року – 2005” (спеціаліст І категорії, кандидат у майстри спорту, ЗНВК “Основа”, м. Запоріжжя).
6. Ушева Л.В. Впровадження здорового способу життя на уроках фізичної культури на основі особистісно зорієнтованого підходу до творчої діяльності молодших школярів. // Матеріали з досвіду педагогічної діяльності, представлені на другий тур Всеукраїнського конкурсу “Вчитель року – 2005” (вчитель вищої категорії, ЗОШ І – ІІІ ст. № 13, м. Бердянськ, Запорізька область).
7. Дрозд О.А. Розробка критеріїв оцінювання з предмету “Фізична культура” для учнів 1 – 4 класів // З методичних матеріалів, які розроблені під час атестаційного періоду вчителя (вчитель ІІ категорії, ліцей №34, м.Запоріжжя).
8. Шарманова С.Б. “Морское путешествие” // Физическая культура в школе. – 2005. - № 1. – С. 72 – 74.
9. Кулік І.Г. Розробка уроку “Спортивно-гімнастичне багатоборство” // ІЗ матеріалів, які представлені на участь у другому турі Всеукраїнського конкурсу на кращий інноваційний урок – 2003 (майстер спорту, вчитель І категорії, ЗНВК І ст. “Світанок”, м. Запоріжжя).
10. Федоров Д.Г. Как повысить интерес к занятиям // Физическая культура в школе. – 2005. - С. 41 – 45.
11. Матвіїшина Т.Д. Розвиток пізнавальних інтересів учнів засобами спортивних ігор // Матеріали з досвіду педагогічної діяльності, представлені на другий тур Всеукраїнського конкурсу “Вчитель року – 2005” (вчитель вищої категорії, ЗОШ І – ІІІ ст. № 72, м. Запоріжжя).
12. Пилишенко О.М. Розробка уроку “Баскетбол” // Матеріали, які представлені на участь у другому турі Всеукраїнського конкурсу на кращий інноваційний урок – 2002 (майстер спорту, вчитель ІІ категорії, ЗОШ І – ІІІ ст. № 6, м. Бердянськ, Запорізька область).
13. Чалий М.В. Розвиток фізичних якостей засобами футболу // Матеріали з досвіду педагогічної діяльності, представлені на другий тур Всеукраїнського конкурсу “Вчитель року – 2005” (вчитель І категорії, суспільно – гуманітарна школа - гімназія № 16, м. Мелітополь, Запорізька область).
14. Хохлов А.М. Система керування фізичною підготовленістю учнів // Матеріали з досвіду педагогічної діяльності, представлені на другий тур Всеукраїнського конкурсу “Вчитель року – 2005” (спеціаліст, Давидівська загальноосвітня школа І – ІІІ ст., Якимівський район, Запорізька область).
15. Ярош О.Є. Розвиток рухових навичок та морально-вольових здібностей учнів шляхом введення домашніх завдань з фізичної культури // Матеріали з досвіду педагогічної діяльності, представлені на другий тур Всеукраїнського конкурсу “Вчитель року – 2005” (Відмінник освіти України, вчитель – методист вищої категорії, гімназія “Світоч”, м. Вільнянськ, Запорізька область).
16. Гаркавенко А.Д. Розвиток творчих здібностей учнів засобами фізичного виховання // Матеріали з досвіду педагогічної діяльності, представлені на другий тур Всеукраїнського конкурсу “Вчитель року - 2000” (вчитель вищої категорії, вчитель – методист, ЗОШ І – ІІІ ст. № 2, м. Бердянськ, Запорізька область).
17. Сметанюк Л.М. Використання інтерактивних технологій – технологій співпраці – на уроках фізичної культури // Матеріали з досвіду педагогічної діяльності, представлені на другий тур Всеукраїнського конкурсу “Вчитель року – 2005” (вчитель вищої категорії, вчитель - методист, ЗНВК № 5, м. Енергодар, Запорізька область).
18. По приросту. Оценка физической подготовленности школьников // Физическая культура в школе. – 2003. - № 2. С. 26 – 27.
19. Романенко В.А. Двигательные способности человека. – Донецк: «Новый мир», УКЦентр, 1999. – 336 с.
20. Аксьонова О.П. Орієнтовні плани – конспекти на серію уроків з фізичної культури для учнів різних вікових груп: Методичні розробки. – Запоріжжя: Тов. “Ліпс. ЛТД”, 2005. – 108 с.
21. Васильков Г.А. Азбука мяча. - К.: Здоров’я, 1986. – 104 с.
22. Корекційно-реабілітаційний тренінг / Із досвіду фізичного виховання дітей дошкільного відділення ЗНВК № 63 (Шевченківський РВО, м. Запоріжжя).
23. Рижков С.В. Виховання в учнів відповідальності за збереження власного здоров’я // Матеріали з досвіду педагогічної діяльності, представлені на другий тур Всеукраїнського конкурсу “Вчитель року – 2005” (вчитель вищої категорії, Просторівська ЗОШ І – ІІІ ст., Чернігівський район, Запорізька область).
24. Козачук В.К. “Марафон – гра” як засіб формування активного дозвілля і здорового способу життя учнів // Матеріали з досвіду педагогічної діяльності, представлені на другий тур Всеукраїнського конкурсу “Вчитель року – 2005” (вчитель вищої категорії, школа – комплекс естетичного навчання та виховання № 9, м. Запоріжжя).