Зміст програми
Зміст програми передбачає ознайомлення дітей із духовною стороною життя. Визначення таких тем ґрунтується на свободі релігійної совісти, особистості дитини і її сім’ї. Тому для можливості запровадження програми у ДНЗ необхідно дотримання згоди батьків, співпереживання, поваги до традиційної моралі, національної культури. Реалізація мети програми щодо формування духовної культури через ознайомлення з Православною культурою передбачає узгодженість з сімейним вихованням та відповідність пріоритетним напрямам розвитку освіти в Україні.
Реалізація завдань програми передбачає тісну співпрацю педагога, що проводить заняття, з іншими спеціалістами з метою забезпечення неперервності освітнього процесу. Передбачається просвіта батьків вихованців з питань виховання дітей на традиціях Православної культури як засобу формування духовної культури дітей. Впродовж року частина занять, а також свята (Новий рік, Різдво Христове, Стрітення, Світле свято Великдень, свято Матері, Святого Миколая, Покрова Пресвятої Богородиці) проводиться за участю дітей і батьків. Програма передбачає організацію та проведення сімейних та театралізованих вистав, сімейних вечорів, благодійних акцій.
Молодший дошкільний вік
Дати перші уявлення про правила поведінки: розуміти прохання дорослого не кричати (крик заважає іншим), не штовхатися і не битися (товаришу буде боляче), поступатися іграшкою товаришу, граючись поряд не заважати, не відбирати іграшки, не кидати їх ( вони зламаються), в спальні треба вести себе тихо ( можна розбудити тих, хто спить). Познайомити з правилами стосунків між дітьми: черговість гри з іграшками, ввічливість у спілкуванні, уміння помітити однолітка, проявляти доброзичливість, бажання поділитися.
Вчити поважно ставитись до батьків, виконувати їхні прохання, намагатися вести себе стримано у багатолюдних місцях.
Залучати дітей у підготовку до свят Православної культури, дати первинні уявлення про традиції підготовки та святкування (прикрашання кімнат, приготування страв, ґречне ставлення один до одного).
Середній дошкільний вік
Познайомити з правилами взаємовідносин із ровесниками та дорослими.
1. Будь уважним до іншого: якщо бачиш, що хтось поспішає, пропусти; якщо інший чимось зайнятий, не заважай йому; поступайся місцем товаришеві; якщо товариш входить до приміщення, кімнати, і у нього зайняті чимось руки, відкрий перед ним двері.
2. Будь привітним: звертайся до людей ввічливо, спокійно; вмій вислухати пораду, зауваження, не перебиваючи; завжди старайся зробити іншому приємне: поділися солодощами, гостинцями, покажи свою іграшку, книжку; не прохай речі у товариша, якщо вона необхідна йому; якщо випадково скривдив товариша, дорослого, спричинив неприємність, попроси вибачення.
3. Прийди на допомогу: товаришеві, близькому дорослому треба допомагати, якщо йому важко або незручно що-небудь нести, якщо він що-небудь впустив, розсипав; якщо може впоратися сам, ввічливо відмовся від допомоги: ”Спасибі, я вмію сам”, “Спасибі, я сам зможу”; запропонувати свою допомогу незнайомій людині у разі потреби.
Учити поступатися своїми бажаннями, прислухатися до побажань та порад батьків. Висловлювати своє поважне ставлення до рідних через культуру звертання, прохання, виконання обов’язків баз нагадування.
Розширювати уявлення дітей про традиції святкування свят Православної культури, познайомити з основним релігійним змістом свят, залучати дітей до участі у святах у якості активного учасника та глядача.
Старший дошкільний вік
Закріпити уявлення про доброзичливу поведінку, що засвоєні в попередніх групах, познайомити з новими:
1. Будь уважним до іншої людини:
- якщо вона чимось стурбована, допоможи, чим можеш;
- перш чим щось робити, подивись – чи не заважаєш ти іншому;
- про новеньких та гостей треба турбуватися, щоб їм було приємно: познайомитися, запропонувати іграшку, запросити до гри:
- якщо товаришеві дуже потрібні якісь-то речі, а ти можеш без них обійтись, запропонуй їх сам;
- товариша треба виручати.
2. Будь привітним:
- грайся дружно, не наполягай тільки на своєму, приймай пропозиції інших, рахуйся з товаришами;
- ніколи не скривджуй своїх товаришів, близьких дорослих (не кричи, не розмовляй грубо, не придумуй кличок, не штовхайся, не смійся над ними, якщо вони щось роблять не так);
- не сварися з товаришами, близькими дорослими, старайся вирішити справи справедливо; інтересними треба ділитися, привабні ролі розподіляти по черзі;
- завжди намагайся робити товаришеві приємне (приготувати хворому товаришеві іграшку, малюнок);
- хлопчикам треба завжди бути уважними, чуйними та турботливими: пропускати дівчаток вперед, поступатися їм місцем, подавати пальто тощо.
3. Прийди на допомогу:
- якщо побачив, що хтось скривджений, сумує, плаче, підійди, розпитай, що трапилось, та заспокой, утіш, допоможи чим можеш;
- іншим треба співпереживати, радіти їхнім успіхам, сумувати з приводу невдач.
Вчити шанобливо ставитися до рідних, поважати думки і рішення батьків, залучатися до участі у веденні домашнього господарства: вчитися помірній стриманості у задоволення своїх бажань.
Продовжувати знайомити дітей із традиціями Православної культури, познайомити з книгою життя – Біблією, життям святих як зразком для наслідування у власному житті.
Критерії вияву духовної культури
дітей дошкільного віку
(з урахуванням віку та індивідуальних відмінностей)
Доброзичливість – уміння зробити приємне іншому шляхом:
- привітного звертання;
- пригощання;
- пропозиції іграшок;
- поздоровлення з днем народження, світом;
- здійснення послуг;
- подарунок компліментів.
Чуйність – вміння розділити радість та прикрість через наступне:
- відгук на прохання, звертання;
- здійснення допомоги та переборення труднощів;
- зняття переживання (пожаліти, заспокоїти, переключити);
- запропонувати пограти, помалювати.
Уважність – вміння помітити і зрозуміти хвилювання через:
- “прочитування” емоційного неблагополуччя з обличчя, пози, відмови від спілкування;
- уміння помітити і зрозуміти неяскраві переживання;
· намагання допомогти перебороти поганий настрій, розгубленість, відсутність успіхів діяльності.
Турботливість – уміння надати допомогу шляхом:
- догадки, бачення необхідної допомоги;
- чітко визначеного бажання доглядати (допомогти одягтися, застелити постіль, прибрати іграшки);
- охочого виконання якого-небудь завдання.
Справедливість – уміння визнати рівні права однолітків шляхом:
- отримання задоволення від спільних дій;
- виконання ролі ведучого або не ведучого у грі;
- намагання захистити власну думку;
- справедливе вирішення конфліктної ситуації з приводу або у процесі чого-небудь.
Повний текст програми можна подивитися ТУТ
|