Понеділок, 10.08.2020, 07:33
Приветствую Вас Гість | RSS
Главная | Каталог статей | Регистрация | Вход
Меню сайта
Категории каталога
українська мова та література [3]
наробки вчителів української мови та літератури
філософія та суспільно-гуманітарні дисципліни [56]
наробки вчителів історії
початкові класи [3]дошкільна освіта [24]
матеріали кафедри дошкільної освіти
теорія та методика виховання [29]дистанційне навчання [20]
НМЦ ДН ЗОІППО
реабілітація [8]педагогика та психологія післядипломної освіти [17]
іноземні мови [4]
наробки вчителів іноземних мов
математика [8]
наробки вчителів математики
інформатика [0]
наробки вчителів інформатики
фізика [2]
наробки вчителів фізики
хімія і біологія [5]
наробки вчителів хімії та біології
позашкільні заклади [6]
фізична культура та спорт [61]
матеріали кафедри фізичної культури та спорту
Ігроманія [16]
Віртуальний фестиваль [30]
Форма входа
Поиск
Друзья сайта
Статистика
ІМІДЖ
Главная » Статьи » Методична скарбничка » дошкільна освіта [ Добавить статью ]

Педагогічна філософія Євгена Шулешка на Запоріжжі

На початку 2007 року в ДНЗ “Калинка” м. Оріхова Запорізької області розпочала роботу обласна творча група “Запровадження педагогічної філософії Євгена Євгеновича Шулешка у освітній процес сучасного ДНЗ”. Перед педагогічним колективом постало непросте, навіть, складне завдання: підхопити набрання попередників (два роки раніше творча група працювала у іншому складі, було розроблено наочний посібник “Акваріум” для вивчення українського алфавіту) та започаткувати нові, інші підходи у своїй педагогічній діяльності. detyНе всі вихователі однозначно та з ентузіазмом сприйняли рішення Наталії Анатоліївни Кутової, завідувача, Валентини Миколаївни Дєвочкіної, методиста й більшості вихователів про бажання працювати у форматі обласної творчої групи з  досить незрозумілої проблеми. Адже, наскільки легше та зручніше працювати в дитячому садку, коли треба дітей навчати, щось у них формувати, навіть – розвивати. А от ось, завдання зберігати й охороняти те самобутнє та неповторне, що виникло у дитинстві, рідко сприймається всерйоз. Саме визнання цього завдання пріоритетним вимагало від педагогів зміни організації своєї педагогічної практики. Головною турботою вихователів, основним завданням стали дружні зв’язки дітей, їхня схильність діяти спільно, закріплення дружньо-ділового стилю спілкування.

detyНастільною книгою педагогічного колективу стала “Розуміння грамотності” Євгена Шулешка. Однак, одноразове знайомство з нею не внесло зрозумілості до педагогічної свідомості багатьох, навіть, злякало, що потрібно засвоювати таку велику кількість різних речей. Звернувшись ще раз до порад Євгена Євгеновича ми зрозуміли, треба починати не з вивчення всього обсягу нової справи, а перших зрозумілих і цікавих для нас кроків.

Для дітей дошкільного віку життя – це не процес обміну інформацією, а немов би дзеркало, за допомогою якого вони уважно усвідомлюють самих себе. Дитина вчиться “вмовлятися” в ситуацію, вписуватися у обставини життя, знаходити своє місце серед інших. Саме такі принципові педагогічні позиції наші педагоги визначили як головні.dety

Ми зрозуміли, що грамотність – це не набір вмінь. Це перш за все поважне ставлення до своїх можливостей, намірів. Цими якостями володіє в потенціалі кожна дитина, але не кожна стане робити це предметом спостереження для іншого. Значення змісту слова “читати” діти починають розуміти дуже рано, ще в ранньому віці, коли формується перший досвід спілкування з книгою. Вгадати щось за частиною ознак усе, що пов’язане з якимось явищем,  - це теж читати. Грамотне ставлення до читання і письма формується тоді, коли малюки читають рукописний і друкований текст однаково успішно. Від діяльності дорослого вимагається  точної назви  літери  за її образом (писана чи друкована), і точної назви дії (письмо чи друкування). Спостерігаючи за нами дорослими, діти освоювали свої власні можливості діяти подібним чином. Ще ми утвердилися у розумінні, що склад – це ритмічна, інтонаційна, значеннєва одиниця людського мовлення. Робота з наочним посібником “Акваріум” прискорила розпізнавання складу і допомогла дітям розрізнити ступінь швидкості цього процесу у собі і в інших
. dety

Пропонуємо декілька спостережень за дітьми нашими педагогами.

Вихователі різновікової групи Тетяна Іванівна Петренко, Ірина Георгіївна Ледіда.

“До групи, під час денного сну, було внесено посібник “Акваріум”. Коли діти прокинулися, відразу ж звернули на нього увагу і ось що ми почули:

Богдан: Хто приніс картинку?

Ліза: Що це? (водить пальчиком по цифрам і рахує:1,2,3,4,5,6,7.

Ліза: А чому тут цифри та букви?

Влад: Рибки плавають у водичці з буквами і цифрами.

Богдан: А де вони плавають: у річці чи морі?

Ліза: Це акваріум. У мого татка є такий, тільки в нашому немає букв (водить пальчиком по цифрам і називає їх 1, 2, 3, 4, 5). Біля неї чотирирічний  Артур також водить пальчиком і повторює. За дівчинкою.

Віка: Що це? (показує на букву Н).

Ліза: Це буква, тільки я не знаю яка, я тільки знаю А, О.

Артур: Водичка! (водить пальчиком по цифрам і співає пісеньку: “Пусть бегут неуклюже, переходы по лужам”До нього підходить Ліза.

Ліза: Це цифри!

Артур (показує пальчиком на букви): А це букви.

Влад: Це дощ? (показує пальчиком на бульбашки).

Богдан: Це мабуть сніг.

Вихователь: Щось не схоже ні на сніг, ні на дощ. Що ж це може бути?(після розмов вихователь з дітьми визначають що повітряні бульбашки виходять з трубочки.

Увага дітей до акваріума тривала понад 20 хв. Через півгодини Богдан, Артур, Влад знову підійшли до акваріума.

Богдан: Це бульбашки! (показує на них).

Артур: А це рибки, ось синя, жовта.

Влад (показує на мушлю): А що це, я не знаю?

Впродовж двох днів, доки висів акваріум, діти підходили до нього, розглядали, сперечались. Коли акваріум змінили на інший, одразу відреагували.

Ліза: Це інший акваріум.

Настя: А де букви? Риби з’їли? Немає букв.

Настя (звертається до педагога): Це Ви змінили? З буквами був красивіший.

Після цього зацікавленість до акваріуму дещо зникла. Наступного дня повісили акваріум з буквами та цифрами, показали дітям літери, з яких починаються їхні імена. Це викликало знову інтерес. Діти з легкістю запам’ятали та знаходили свої букви, а згодом і букви, з яких починаються імена вихователів, батьків, друзів.

 

Вихователь середньої групи Гаранська Світлана Валентинівна

Посібник не зацікавив дітей так, як на те ми сподівались. Всього четверо дітей звернули увагу тільки на його мешканців. Тоді ми запитали, що ще знаходиться в акваріумі.  Тільки після цього діти побачили цифри і букви. Шестеро впізнали свої літери з яких починаються імена. І тільки Богдан здогадався, що кожна літера розташована під цифрою. Після цього діти почали шукати свої літери і цифри. Той, хто не знав своєї літери, просив нас допомоги. Так діти з легкістю запам’ятовували не тільки свої літери, але і букви своїх друзів, батьків.

         Посібник висів у нашій групі два тижні. Потім ми його замінили на посібник, в якому не було літер і цифр. Діти були дуже здивовані змінами, навіть, зацікавленість зникла. Через тиждень ми внесли той посібник, що висів раніше. Діти дуже зраділи буквам і цифрам. Запропонували дітям пограти у гру “Склади літери в склади”. Важливо те, що коли хтось із дітей забував літери, інші допомагали. Потім запропонували скласти слово із трьох букв. Дітям це завдання сподобалось. Вони почали утворювати нові слова: сік-вік, сом-сон, дим-дім, рік-рід.

 

Вихователь середньої групи Ткаченко Олена Петрівна

         Спочатку діти звернули увагу на мешканців акваріуму. (крабів, рибок)., водорості, камінці, визначали їхній колір. В цей час помітили, що такого ж кольору є цифри, букви. Декілька дітей здогадались, що цифри та букви розміщені один навпроти іншого.

 

Вихователь старшої групи Рясна Лілія Анатоліївна

         Таблицю “Акваріум” ми внесли до групи під час денного сну. Коли діти прокинулися, то ми почули багато версій. Хтось говорив про дно моря, а хтось сказав, що акваріум. Спочатку діти побачили різнобарвних  риб, потім водорості, а потім мушлі. Маша Грицаєнко сказала, що на таблиці вона бачить букви і цифри, що розміщені на острівцях. Настя Шкрьоба, уважно розглянувши акваріум, що деякі букви розміщені над острівцями і мають червоне забарвлення. Кирило Кривденко, розмірковуючи, сказав, що кожній цифрі відповідає певна буква, що однакова за кольором із цифрою.

         Через декілька днів зацікавленість до акваріума почала згасати. Щоб підтримувати інтерес до таблиці ми розпочали бесіди з дітьми на вільну орієнтацію на площині: “Що знаходиться по центру акваріум? Де велика мушля?, Які букви плавають біля водоростей?” Маша Грицаєнко перша помітила, що цифр в акваріумі  багато, останнє число 33, і, певно, стільки ж букв. Через тиждень змінили таблицю на таку, що не мала букв і цифр. Діти здивовано розглядали і запитували один у одного куди ж поділися букви і цифри. Діти висловлювали декілька варіантів: змінили таблицю, букви з’їли риби, букви згрупувалися і сховалися за острівки.

Олена Каплуновська, старший викладач кафедри дошкільної освіти

КЗ “ЗОІППО”, керівник обласної творчої групи

 Роботи дітей
risris
Категория: дошкільна освіта | Добавил: imidg (18.11.2008)
Просмотров: 2660 | Рейтинг: 5.0/4 |
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Copyright MyCorp © 2020