Неділя, 22.12.2024, 11:40
Приветствую Вас Гість | RSS
Главная | Каталог статей | Регистрация | Вход
Меню сайта
Категории каталога
№1/21 2017 [11] №2/22 2017 [3]
Форма входа
Поиск
Друзья сайта
Статистика
ІМІДЖ
Главная » Статьи » Номери випусків » №2/22 2017 [ Добавить статью ]

Сім ознак ефективного річного плану роботи школи
  1. Чи є Ваш річний план документом за формою?

Від цього залежить позитивна оцінка установи, яка Вами керує(особливо під час перевірочних та контрольних заходів), зручність Вашої роботи протягом року, аналіз його виконання в кінці року, а також сприйняття змісту працівниками школи.

Що саме свідчить про те, що Ваш план написаний у формі документу? Наявність ділової мови. А саме, відсутні багатослівні пояснення, формулювання  лаконічні, зрозумілі, не перевантажені абревіатурами. Єдність стилю. Використання шрифтів Times New Roman або Arial, розміром 1 – 14 кеглів, з вирівнюванням по ширині сторінки та стандартним відступом кожного абзацу. Наявність чіткої структури, перевага таблицям, хронологічна послідовність, поділ на тематичні розділи, однозначність трактувань кожного пункту ( примірний поділ на розділи наведений у публікації на сайті osvita.ua  pf gjcbkfyyzv http://osvita.ua/school/method/technol/1891/).

Оформлення відповідає типовій структурі нормативного документу школи. Титульна сторінка не має зайвих декорацій: кольорових написів або рисунків, фото, натомість, містить повну інформацію про школу та інші організації чи структури у яких затверджено або з якими погоджено даний план.

Відповідно до Примірного статуту загальноосвітнього навчального закладу:

- план роботи затверджується радою навчального закладу (п. 2.1);

- робочий навчальний план навчального закладу державної і комунальної форм власності погоджується радою навчального закладу і затверджується відповідним органом управління освітою; робочий навчальний план приватного навчального закладу затверджується засновником (власником) та погоджується відповідним органом управління освітою. У вигляді додатків до робочого навчального плану додаються розклад уроків(щоденний, тижневий) та назва заходу, для кого він проводиться,режим роботи (щоденний, річний) (п. 2.2); (http://education-ua.org/ua/articles/282-planuvannya-roboti-shkoli-normativno-pravova-baza-ne-golovne ).

Структура та форма плану нормативно не встановлена на рівні Міністерства освіти України . заклад може обирати власну структуру та форму подання плану. Проте, як важливий документ, річний план роботи школи має охоплювати всі напрями, форми та види діяльності закладу і при цьому бути чітким, послідовним та зрозумілим.

Кожний пункт плану має нести повну інформацію про заплановані заходи. А саме: Назва заходу, учасники заходу, виконавці та організатори, коли і де відбудеться захід, хто здійснює контроль за проведенням. Важливою є графа Примітка, у якій позначається причина невиконання або дата та причина перенесення заходу. Для виконаних без змін заходів цю графу доцільно не заповнювати, тоді вона стане дієвим показником ефективності та професіоналізму планування.

ЩО ДИВИМОСЯ? а) на загальне оформлення – шрифт, поля, структуру, поділ на розділи; б) на коректність назв, мінімум абревіатур; в) лаконічність при повноті інформації(що, хто, для кого, коли, де, хто відповідальний), відсутність невизначеності(відсутні терміни «періодично», «час від часу» «два-, три-, чотири рази на рік» тощо).

  1. Наскільки у Вашому плані реалізується системний підхід?

Принципово не правильно планувати роботу окремих елементів системи незалежно від інших. На прикладі машин і механізмів це зрозуміло всім(швидкість і напрям обертання всіх коліс – однаковий). При порушенні цього принципу – машина просто не поїде. В системі освіти порушення принципу системності планування призводить до перевантаження працівників, їх хронічної втоми, професійного вигоряння, неякісного та формального виконання запланованих заходів.

Системність в плануванні річної роботи школи реалізується через урахування можливостей, інтересів та навантаження всіх структурних внутрішніх підрозділів, інтересів та запитів установ освіти, соціальних партнерів, споживачів освітніх послуг. Практично це досягається через проведення системи обговорень, погоджень та узгоджень плану як серед різних внутрішніх структур, так і з установами, яким навчальний заклад підпорядковується та громадськими партнерами і споживачами(узгодження плану з районними(міськими, обласними) управліннями освіти, ознайомлення з проектом плану соціальних партнерів, погодження плану на засіданні шкільного парламенту (учнівського комітету), погодження плану на засіданні профкому, погодження плану на засіданні батьківського комітету, погодження плану на засіданні педагогічної ради, затвердження плану на засіданні ради закладу та ін.). В час бурхливого розвитку інформаційних технологій ця проблема вирішується через застосування комп’ютерних засобів комунікації, організації хмарних сховищ публічної ділової інформації тощо.

Іншим показником системного підходу є планування спільних заходів різними підрозділами школи і врахування завантаженості кожного з них.

Найбільшою помилкою адміністрації школи є механічне внесення в план роботи заходів, які подали різні шкільні структури та окремі працівники. При такому підході порушується  принцип рівномірності навантаження працівників, перевантажуючи одних і створюючи групи пасивних робітників, які стають лише учасниками-глядачами діяльнісного процесу і поступово переходять на позицію тих, кому «нічого не треба» і хто «нічого не може».

Такий підхід значно утруднює діяльність адміністрації школи, знижує рівень виконавчої дисципліни. Ми звикли це явище списувати на недостатній рівень фінансової мотивації працівників, проте, при наявності справедливого рівномірного навантаження всіх працівників, яке прозоро очевидно у річному плані роботи школи, ця проблема легко вирішується.

Проілюструвати це можна на прикладі часового механізму: деякі колеса крутяться постійно і напружено  (вони швидко виносяться і зламаються), а інші стоять без діла (вони засипляються пилом, заіржавіють і засихають) при такому підході механізм не працює. А якщо всі колеса крутяться одночасно і взаємодіють узгоджено – часи працюють довго і якісно.

Яким чином уникнути нерівномірності навантаження під час планування?

ПСИХОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ. Переставайте думати, що тільки один працівник може щось зробити, а всі інші не здатні. Так, хтось зробить краще, а хтось не на стільки. Ваша задача створити такий план, при виконанні якого КОЖЕН працівник зможе реалізувати власні потреби і здібності. Це не просто, але можливо.

На допомогу собі зробіть мапу можливостей та здібностей кожного працівника. Прізвище –> Який вид діяльності виходить краще за інші(наприклад: організація дітей, створення звіту, оформлення результатів, генерує ідеї, перекладає свою роботу на інших т п  ) –>Яка сфера інтересів(фізична культура, мистецтво, наука, відпочинок т.п.).

Маючи таку мапу, ви можете раціональніше добирати виконавців до заходів річного плану. Це, звичайно, не панацея, особливо для тих керівників, хто знаходиться у конфронтації з певною частиною працівників школи. Проте, про ці особливі випадки я пропоную обговорення в окремій публікації. Також, як і про процес автоматизації  такої мапи.

ТЕПЕР ПРО АНАЛІЗ РІВНОМІРНОСТІ ПОДІЛУ НАВАНТАЖЕННЯ. Після того, як план складено, для визначення та узгодження навантаження кожного працівника можна зробити план-сітку. Зверху таблиці у комірках вносимо часові періоди і назви або номер заходів, збоку – прізвища педагогічних працівників. В самих комірках таблиці виставляємо цифри:

0 – не задіяний

1 – пасивна участь(присутній, наглядає за дітьми тощо)

2 - активна участь (член журі, керівник роботи тощо)

3 – організатор або відповідальний

Просто сума всіх комірок за рік покаже завантаженість працівника, а динаміка балів кожного місяця – рівномірність розподілу навантаження.

Перевірте, чи не заплановано занадто багато для окремих підрозділів або окремих працівників. Також слід уникати ситуації, при  якій взагалі відсутні конкретні завдання для окремих працівників або цілих підрозділів(ні в якій комірці не стоїть 2 або 3).

ЩО ДИВИМОСЯ? а)наявність, конкретність та рівномірність навантаження всіх структурних підрозділів та педагогічних працівників школи; б) зазначення всіх учасників кожного пункту плану; в) наявність узгодження змісту плану з усіма внутрішніми підрозділами школи, погодження установи, якій підпорядкований заклад освіти, батьківською радою, громадою, соціальними партнерами.

  1. Чи забезпечує Ваш річний план ефективне функціонування закладу освіти?

Основною функцією річного плану роботи школи є організація її діяльності.  Перевірте, чи всі напрями та види діяльності увійшли в план? 

В план має бути включено вся постійна рутинна робота, яка здійснюється протягом року. Проте, коли Ви ставите пункт, який здійснюється постійно щоденно протягом року, то дуже важко відслідкувати навантаження працівників, які задіяні у його виконанні. Знову ж повертаємося до попереднього питання і виставляємо бали у кожну клітинку цього плану. В плані має також бути врахований час для самостійної самоосвітньої роботи педагогів.

Якщо певна робота здійснюється не постійно, то краще встановити орієнтовані дати її виконання.

Перевірте, чи всі заходи, заплановані методичними об’єднаннями, психологічною службою, громадськими партнерами включені в план. Це допоможе уникнути дезорганізації та перевантаження під час його виконання.

Врахуйте також найбільш вірогідний час, коли вас залучають до участі у різноманітних конкурсах та заходах керівні структури або соціальні партнери. Для цього періоду Ви можете зробити не дуже навантажений план або поставити заходи, які можуть бути інтерпретовані широко таким чином, що несподівані конкурси можна буде провести у їх контексті.

Не вважайте, що чим більше тим краще. Правильно спланована робота має вичерпувати 60% часу працівників школи, все інше на Вас спустять зверху.

Не намагайтеся за один рік виконати все, що генерує Ваша фантазія або фантазія творчих членів Вашого колективу. Якісно цього не зробити, то ж не треба й намагатися. Навіть наявні проблеми для вирішення потребують часу.

ПАМ’ЯТАЙТЕ: Перевантаження будь-якого працівника шкідливо відображається на якості освітнього процесу, призводить до його професійного вигоряння та формалізації  освітньої діяльності, а звідси і втрати учнями мотивації. Перевантаження керівника  призводить до розбалансування діяльності закладу освіти, появи конфліктів в колективі, що може взагалі знищити імідж Вашого навчального закладу. Не забудьте і про керівників закладу освіти. Ви теж не повинні «тягти лямку» за весь педагогічний колектив.

ЩО ДИВИМОСЯ? а) охоплення розділами та пунктами розділів плану всіх традиційних, обов’язкових, корекційних, специфічних видів роботи, які проводяться у Вашій школі протягом року; б)загальна насиченість плану заходами(має бути не дуже високою); в) внесення в план самоосвітньої діяльності педагогів; г) внесення в план заходів до знаменних дат; д) внесення в план традиційних конкурсів, святкувань, змагань, що проводяться на районному, обласному, державному рівні або заплановані Вашими партнерами.

  1. Чим він відрізняється від річних планів інших закладів освіти? Вашого плану за минулий рік? Що пов’язує Ваш річний план з місією та метою діяльності школи?

Місія школи  визначає особливості Вашого закладу освіти, відрізняє його  від інших шкіл, чим самим формує гарантований контингент і перспективи стабільного функціонування. Логічно припустити, що заходи на реалізацію місії та мети діяльності школи мають бути переважними у наповненні змістовної частини річного плану роботи школи.

Для того, щоб Ваш річний план був якісним, в кожному розділі плану мають бути заходи трьох типів:

  • універсальні, періодично  повторювані заходи, визначені загальною специфікою школи як освітньої установи; такі заходи присутні в планах всіх шкіл і повторюються у Вашому плані з року в рік;  це дозволяє економити час під час розробки плану, використовувати старий річний план роботи для створення нового лише оновлюючи його специфічні заходи, або запозичувати річний план роботи в іншій школі як основу.
  • заходи, спрямовані на реалізацію місії, мети діяльності Вашої школи, які враховують, підтримують та розвивають її особливості, традиції, специфіку; ці заходи універсальні і притаманні тільки Вашій школі, враховують наявну матеріально-технічну, кадрову базу, запити  учнів, громади, установи-власника; запозичення таких заходів навіть у школи подібній щодо мети діяльності не ефективне, призводить до перевантаження педагогічного колективу, відсутності позитивних результатів, гальмуванні у розвитку закладу.
  •  система корекційних заходів за результатами аналізу попереднього року; ці заходи взагалі неможливо запозичити і вони логічно витікають з аналізу, який передує річному плану роботи школи.

ЩО ДИВИМОСЯ?а) наявність специфічних заходів,що реалізують мету діяльності школи; б) наявність пунктів плану адаптованих до мети діяльності школи

  1. Як відобразився аналіз минулого року у Вашому плануванні?

План роботи школи завжди починається з аналізу її діяльності за минулий рік. Проте, різні адміністратори різних шкіл по-різному розуміють, що таке "аналіз роботи". Часто вони сумлінно перераховують все позитивне, зроблене за навчальний рік, і вказують недоліки. У кращому випадку йде порівняння результатів з навчальної роботи  з предметів за результатами попереднього року. Однак, таке порівняння допомагає тільки визначити позитивну або негативну тенденцію, та цього недостатньо для висновку про те, добре чи погано ми попрацювали, чи правильно планували роботу рік тому і що робити для підвищення ефективності навчально-виховного процесу в школі.

У тих закладах освіти, де перевантаження працівників повторюється з року в рік( а іноді й зростає) не робляться висновки з помилок планування тому, що не здійснюється якісний аналіз.

Які ознаки якісного аналізу плану роботи за попередній рік?

  • аналіз здійснюється строго за планом роботи минулого року, а не у довільному порядку шляхом переліку того, що робилося в школі(якщо це не так можна припустити, що реальна діяльність закладу освіти не визначається планом, а той, в свою чергу, був складений формально);
  • аналізуються виконання або причини невиконання пунктів плану попереднього року(допомагає графа Примітка), при цьому вказується якими заходами було замінено невиконані пункти(якщо це не так можна припустити, що ставлення до річного плану школи не як до нормативного документу, мета діяльності закладу за рік не досягається, робота школи не коригується, а значить і не покращується) .

Грамотно проведений аналіз завжди завершується висновками, у яких вказано корекційні  напрями або заходи для усунення виниклих у минулому році проблем( в тому числі і перевантаження колективу). Кожен висновок має закінчуватися рекомендацією спрямованою на усунення виявленої проблеми.  У аналізі роботи має також бути аналіз змін умов діяльності закладу освіти і нові перспективні напрями, які необхідно реалізувати у наступному річному плані для реалізації місії і мети діяльності.

ЩО ДИВИМОСЯ? а) аналіз кожного пункту плану не виконаного у попередньому році з висновками щодо його корекції; б) наявність визначеного переліку перспективних напрямів діяльності на наступний рік; в) внесення всіх корекційних та перспективних напрямів в новий план роботи.

  1. Наскільки Ваш річний план формує внутрішню нормативну базу закладу освіти?

Школа, як і будь-яка освітня структура, функціонує на основі нормативної бази(саме порушення цього принципу і створює перевантаження та прецеденти для конфліктів,). Нормативна база поділяється на зовнішню – накази та розпорядження вище стоячих інстанцій, та внутрішню – положення про діяльність, посадові інструкції, шкільні накази і річне планування. Виконання інформаційних листів, усних вказівок, прохань не є обов’язковим і виконується на розсуд кожного працівника та за умови його згоди.

Для створення внутрішніх шкільних наказів необхідне зовнішнє підґрунтя(наказ вищої інстанції), проте швидка змінюваність соціальної ситуації, часто потребує унормування певних видів діяльності, яку і може забезпечити річний план роботи школи.

Всі творчі ініціативи, які не закріплені в наказах вищих керівних органів, можуть бути унормовані саме річним планом роботи школи, після чого вони стають нормативно можливими до виконання.

ЩО ДИВИМОСЯ?а) включені в план роботи всі контрольні та моніторингові заходи; б) наявність в плані роботи інноваційних форм роботи( наприклад, ведення електронного журналу, створення електронних навчальних ресурсів, електронні порт фоліо вчителів або учнів тощо) які не унормовані державною нормативною базою.

  1. Наскільки Ваш річний план виконує інформаційну місію?

Річний план роботи школи – це основний інформативний документ закладу освіти. Після його затвердження кожний педагогічний працівник, соціальний партнер, працівник районних служб, яким підпорядкований заклад освіти має знати що, коли і де буде відбуватися і що він має там робити. Якщо це не так і в план не внесено проведення відкритих уроків, перевірочних контрольних робіт, інших перевірочних заходів, то Ваш план складено невірно.

Чому в жодному нормативному документі не вказується термін за який треба попередити вчителя про відвідування його уроку? Та саме тому, що його не треба попереджати іншим способом. Цей урок має бути спланованим. А всі зміни, переноси, врахування форс-мажорних обставин коригуються в помісячному плануванні, узгоджуються з учасниками і зазначаються в графі Примітка. Отже, все просто. Коли в Ваш план включені всі контрольні заходи, відвідування уроків, перевірки документів тощо – Вам не треба нікого ні про що попереджати. Головне, провести публічне ознайомлення з річним планом роботи школи ВСІХ учасників навчально-виховного процесу,  розмістити Ваш річний план у вільному доступі: на стенді в учительській кімнаті, на сайті школи в електронному вигляді і кожен працівник мав можливість з ним перманентно знайомитися.

ЩО ДИВИМОСЯ?а) в план внесені терміни відкритих уроків, контрольних перевірочних робіт, творчі звіти вчителів, методичних об’єднань тощо.

 

ПАМ’ЯТАЙТЕ – Правильне планування – це щасливі педагоги, щасливі та радісні діти.  Не засмучуйтеся, якщо Ваш план не ідеальний. В реальному житті взагалі мало ідеального. Не бійтеся побачити свої помилки, бо інакше Ви будете їх повторювати . Головне, бачити власні прорахунки, аналізувати їх і прагнути до удосконалення. Якщо рік від року працювати в школі стає легше, зменшується кількість пасивних, так званих «трутнів» колективу, педагоги стають креативнішими, їм хочеться творити, спілкуватися, обмінюватися досвідом, то це означає, що рівень Вашого професіоналізму в процесі планування зростає!

Використана література:

  1. Олександр Жосан Планування роботи школи: нормативно-правова база – не головне! / доступ з екрану  http://education-ua.org/ua/articles/282-planuvannya-roboti-shkoli-normativno-pravova-baza-ne-golovne
  2. Сайт Методика і технологія Електронний ресурс / доступ з екрану http://osvita.ua/school/method/technol/1891/
Категория: №2/22 2017 | Добавил: integracija (24.08.2017) | Автор: Лапшина Ірина
Просмотров: 762 | Рейтинг: 5.0/16 |
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Copyright MyCorp © 2024