П`ятниця, 19.04.2024, 00:36
Приветствую Вас Гість | RSS
Главная | Каталог статей | Регистрация | Вход
Меню сайта
Категории каталога
українська мова та література [3]
наробки вчителів української мови та літератури
філософія та суспільно-гуманітарні дисципліни [56]
наробки вчителів історії
початкові класи [3] дошкільна освіта [24]
матеріали кафедри дошкільної освіти
теорія та методика виховання [29] дистанційне навчання [20]
НМЦ ДН ЗОІППО
реабілітація [8] педагогика та психологія післядипломної освіти [17]
іноземні мови [4]
наробки вчителів іноземних мов
математика [8]
наробки вчителів математики
інформатика [0]
наробки вчителів інформатики
фізика [2]
наробки вчителів фізики
хімія і біологія [5]
наробки вчителів хімії та біології
позашкільні заклади [6]
фізична культура та спорт [61]
матеріали кафедри фізичної культури та спорту
Ігроманія [16]
Віртуальний фестиваль [30]
Форма входа
Поиск
Друзья сайта
Статистика
ІМІДЖ
Главная » Статьи » Методична скарбничка » педагогика та психологія післядипломної освіти [ Добавить статью ]

Форми роботи районної психологічної служби щодо підвищення психологічної культури учасників навчально-виховного процесу
Форми роботи районної психологічної служби щодо підвищення психологічної культури учасників навчально-виховного процесу

Подольська І.О., методист районного методичного кабінету відділу освіти Якимівської райдержадміністрації Запорізької області

Сучасна психологія приділяє велику увагу вивченню питання психологічної культури людини. Так, Мотков О.І. пропонує такі види проявів психологічної культури:

1)       саморозуміння, самоаналіз, самооцінка, тобто здатність до рефлексії;

2)       конструктивне спілкування;

3)       саморегуляція власних станів, дій, почуттів, мови;

4)       творчість;

5)       самоорганізованість;

6)       саморозвиток (виховання якостей, що поліпшують якість життя).

Рівень психологічної культури і її окремих компонентів можна свідомо підвищувати.

Працівники психологічної служби теж мають потребу у розвитку цих якостей. З метою підвищення загального професійного і методичного рівня районна психологічна служба працює за певною структурою (додаток 1)

 

Якщо розглядати діяльність психологічної служби району з боку підвищення психологічної культури, то на увагу заслуговують такі заходи:

1)                          Семінар директорів шкіл. Виступ на тему «Поведінка у конфлікті» (додаток 2).

2)                          Методичне навчання резерву керівного складу «Сучасні психологічні вимоги до керівника» (додаток 3).

3)                          Робота в рамках РМО:

-          семінар «Робота з сім’ями, які опинилися в складних життєвих обставинах». На жаль, зараз більшість соціальних педагогів шкіл не мають відповідної освіти, тому виникає необхідність ознайомлювати їх із стилями виховання у сім’ї, стратегіями поведінки у конфлікті тощо. Для більшої результативності застосовуються активні форми роботи, робота в малих групах. Після ознайомлення зі стилями сімейного виховання учасники об’єднуються у групи. Кожна група отримує завдання: обговорити і записати можливі негативні наслідки для дитини, яка виховується у сім’ї з одним із стилів виховання (авторитарний, ліберальний, орієнтований на провину, хаотичний). Потім кожна група представляє свої напрацювання.

-          робота творчої групи практичних психологів «Психолого-педагогічне забезпечення впровадження ІКТ в навчально-виховний процес». На кінець терміну існування групи було підготовлено методичний посібник, який поширено по школах району. В ньому, окрім теоретичних положень, надано практичні рекомендації вчителям (додаток 4);

-          клуб молодого психолога – для шкільних психологів, які працюють перший-третій рік. Для колег керівник клубу підготувала цікаві інформаційні повідомлення з питань адаптації в новому колективі, комунікативної компетентності практичного психолога, застосування традиційних та новітніх методів роботи, а також вправи, які сприяють самоаналізу.

-          фахові конкурси. Конкурс шкільних психологічних газет мав на меті поширення психологічних знань серед учасників навчально-виховного процесу у доступній формі (додаток 5). Вперше конкурс проводився у квітні 2009 року. Участь психологів становила 71 %, в другий раз, через рік – 85 %. Тематика газет була дуже цікавою насамперед для учнів: вони мали змогу дізнатися більше про себе за допомогою тестів, анкет, розвивати мислення, розв’язуючи головоломки, отримати конкретні рекомендації щодо ефективного спілкування тощо. Увага батьків зверталася на особливості підліткового віку, способів уникнення залежності від комп’ютера і т.д. Учителям надано консультації щодо роботи з нестандартними дітьми, підготовлено розробки розвивальних занять.

-          широко застосовуються на засіданнях РМО активні форми роботи. Вони дозволяють не лише глибоко опрацювати проблему, тему, але й отримати емоційний відгук від учасників роботи. Так, на засіданні РМО з теми «Шляхи оптимізації впровадження педагогічних інновацій» учасники взяли участь у вправі «Клубок запитань». Після оголошення теми засідання кожний учасник на стрічці паперу записав одне запитання з теми. Ведуча за приколола кожну стрічку до нитки і змотала її в клубок. По завершенню теоретичної частини засідання учасники розмотували клубок і відповідали на запитання.

 

Таким чином, через підвищення власної психологічної культури та обізнаності практичних психологів та соціальних педагогів виходимо на педагогів навчальних закладів.

 

 

 

Додаток 2

Кодекс поведінки у конфлікті

 

1.       Дайте партнерові можливість «випустити пару». Якщо він агресивний і роздратований, то треба допомогти йому знизити внутрішню напругу. Поки цього не станеться, домовитися з ним буде важко. Під час його «вибуху» слід поводитися спокійно, впевнено, але не високомірно.

2.       Вимагайте від партнера спокійно обґрунтувати претензії. При цьому скажіть, що будете враховувати тільки факти й об’єктивні обставини. Людям властиво плутати факти й емоції.

3.       Не давайте партнерові негативних оцінок, а повідомляйте про свої почуття. Не кажіть: «Ви мене обманули», а краще: «Я почуваюся обманутим».

4.       Попросіть сформулювати бажаний кінцевий результат і проблему. Визначте разом із партнёром проблему і зосередьтесь на ній. Не дозволяйте емоціям керувати вами.

5.       Запропонуйте партнерові висловити свої варіанти рішення. Не зупиняйтесь на першому прийнятному варіанті рішення, а складіть спектр варіантів. Потім з нього оберіть кращий.

6.       В будь-якому разі дайте партнерові можливість «зберегти своє обличчя» Не дозволяйте собі розпускатися і відповідати агресією на агресію.

7.       Тримайтеся в позиції «на рівних».

8.       Не бійтеся вибачитися, якщо почуваєтеся, що винні.

9.       Незалежно від результату рішення намагайтеся не зруйнувати стосунки. Висловіть свою повагу до партнера, і викажіть жаль із приводу труднощів, що виникли.

 

Додаток 3

Сучасні психологічні вимоги до керівника

План повідомлення.

1.        Здатність до планування і прийняття рішень.

2.        уміння працювати з людськими ресурсами.

3.        Особистісні якості (інтелект, вищий за середній, ініціативність, комунікабельність, лідерство, впевненість у собі).

4.        Знання з вікової, педагогічної, соціальної психології та психології управління.

 

 

Додаток 4

 

Розвиток комунікативних умінь та навичок.

Для того, щоб спілкування було більш ефективним, не виникало непорозумінь зі співрозмовником:

1.        Намагайтеся запам’ятовувати обличчя й імена тих, з ким знайомитеся.

2.        При безпосередньому спілкуванні здійснюйте контакт за допомогою погляду (контакт очей).

3.        Зберігайте відповідну ситуації дистанцію між вами і співрозмовником.

4.        Намагайтеся запам’ятовувати основні моменти бесіди.

5.        Іноді ставте себе на місце співрозмовника, щоб зрозуміти, чому він говорить саме так.

6.        Беріть до уваги той факт, що у вас і вашого співрозмовника можуть бути різні погляди на одну й ту ж річ.

7.        Не давайте ваших порад і оцінок, якщо вас про це не просять.

8.  Спонукайте себе на доброзичливі думки.

 

Пам’ятка для педагогів

щодо розвитку особистісної компетентності

 

Працюючи над собою, можна побачити, що багато перешкод у власному розвиткові лише здаються непереборними. Пізнати себе Вам допоможуть такі поради:

1.        Читаючи, більше дізнавайтесь про те, що відкриває Вас, про психологію індивідуального розвитку.

2.        Розмовляючи з родичами та друзями, наполягайте на серйозних темах.

3.        Засвоюючи новий досвід, спробуйте провести уроки в новому, невластивому для Вас стилі. Навіть якщо такий експеримент буде невдалим, він дозволить Вам виявити Ваші потенційні можливості.

4.        Роблячи помітки щодо певних думок, пізніше ознайомтеся з ними. Інколи це дає неочікуваний результат.

5.        Слухаючи лекції та беручи участь у дискусіях, виявляйте своїх супротивників. Це може бути для Вас джерелом корисної інформації про себе.

6.        Згадуючи своє виховання, проводьте глибокий самоаналіз.

 

 

Додаток 5

Положення

про конкурс шкільних психологічних газет

 

1.                   Районний конкурс шкільних психологічних газет проводить відділ освіти Якимівської районної державної адміністрації.

2.                   Метою конкурсу є популяризація результатів діяльності працівників психологічної служби, поширення психологічних знань серед усіх учасників навчально-виховного процесу.

3.                   Відділ освіти Якимівської районної державної адміністрації затверджує склад журі.

4.                   Відділ освіти Якимівської районної державної адміністрації повідомляє не пізніше 09.02.2009 р. заклади освіти про умови проведення конкурсу, вимоги до оформлення та критерії оцінювання робіт.

5.                   Для участі в конкурсі заклад освіти надає один екземпляр шкільної психологічної газети до РМК в останній понеділок лютого, квітня.

6.                   Вимоги до газет:

-                      газета є періодичним виданням і виходить раз на два місяці;

-                      газета має вигляд аркуша формату А3, зігнутого навпіл, і має 4 сторінки;

-                      назва, емблема, девіз газети відбиває психологічний зміст матеріалів.

7.                   Критерії оцінювання:

-                      актуальність;

-                      науковість;

-                      творчий підхід;

-                      практичність;

-                      позитивність;

-                      грамотність;

-                      якість оформлення.

Кожний параметр оцінюється в 0, 1 або 2 бали.

8.                   За результатами оцінювання журі визначає переможців.

9.                   Переможці нагороджуються грамотами відділу освіти.

 

Список використаної літератури.

  1. Адміністратору школи. Тренінги з розвитку комунікативності вчителів / уклад. А.Г. Дербеньова, А.В. Кунцевська. – Х.: Вид.група «Основа», 2009. – 191, [1] с. – (Серія «Тренінги в педагогічній практиці»).
  2. Гура Т.Є. Психологічний супровід професійного розвитку вчителя. Методичні рекомендації для практичних психологів навчальних закладів/ - Запоріжжя, 2009 – 60 с. – (КЗ «Запорізький інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР)
  3. Даниленко Лідія Інноваційний освітній менеджмент. Навчальний посібник – К.: Главник, 2006. – 144 с. – (Серія «Психол.інструментарій»). Бібліогр.: с. 135-142.
  4. Зигерт В., Ланг Л.  Руководить без конфликтов: Сокр.пер.с нем./ Науч.ред. и авт. предисл. А.Л. Журавлёв. – М.: Экономика, 1990. – 335 с.
  5. Колеченко А.К. Энциклопедия педагогических технологий: Пособие для преподавателей. – СПб.: КАРО, 2001. – 368 с.
  6. Методична служба – школі. Інформаційно-методичні матеріали на допомогу працівникам освіти. Випуск 2 / Укладачі: Ю.В. Буган, Г.Г. Свінних, В.І. Уруський. – Тернопіль: Астон, 2003. – 296 с.
  7. Методичний порадник: форми і методи навчання / Автор-укладач Б.О. Житник. – Х.: Вид.група «Основа», 2005. – 128 с.
  8. Основні орієнтири розвитку системи освіти Запорзької області у 2010-2011 н.р.: Метод.реком.: у 2-х ч. / упоряд. В.Я.Ястребова, Т.Г. Вєрозубова. – Частина І. – Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2010. – 336 с. – Бібліогр. в кінці ст.
  9. Робота методкабінету/ Упоряд.Л.Галіцина. – К.: Вид.дім «Шкіл.світ»: Вид. Л.Галіцина, 2005. – 128 с. – (Б-ка «Шкіл.світу»).
  10. Робота психолога з педколективом / Упоряд. Т.Гончаренко. – К.: Вид.дім «Шкіл.світ»: Вид. Л.Галіцина, 2005. – 120 с. – (Б-ка «Шк.світу»)
  11. Соціально-педагогічна та психологічна робота з дітьми трудових мігрантів: Навч-метод.посібник. / за редакцією К.Б.Левченко, І.М. Трубавіної, І.І. Цушка – К.: ФОП «Чальцев», 2008. – 384
  12. Туріщева Л.В. Психологічні тренінги для школярів. – Х.: Вид.група «Основа», 2009. – 124, [4] с.: іл., табл. – (Серія «Тренінги в педагогічній практиці»).
  13. Технологія проведення тренінгів з формування здорового способу життя молоді / Г.М. Бевз, О.П. Главник – К.: Держ.ін-т проблем сім’ї та молоді, 2005. – 172 с. – (Сер. «Бібліотечка слухача курсів підвищення кваліфікації міністерства у справах сім’ї, молоді та спорту»)
  14. Технології навчання дорослих / Упоряд.: О.Главник, Г.Бевз/ - К.: Главник, 2006. – 128 с. – (серія «Бібліотечка соціального працівника). Бібліогр.: с. 126-127.
Категория: педагогика та психологія післядипломної освіти | Добавил: imidg (20.05.2012) | Автор: Подольська І.О.
Просмотров: 2136 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]
Copyright MyCorp © 2024