|
Вік живи —- вік учись. Ця народна мудрість стосується нас, педагогів, насамперед. Ми вчимо дітей, але ж і вони нас, буває, вчать. Треба тільки любити дітей, прислухатися до потреб їхньої душі.
Якось, повернувшись додому зі школи, я почула розмову своїх дітей. Донька, старша за сина на 3,5 роки, з сумом сказала йому : "Ось я хоч встигла і жовтеням побути, і до піонерів наш клас останнім прийняли. А тебе, Сашо, нікуди не прийняли. Ти — ніхто...". І так мене вразило оте слово "ніхто", що я, як мати і педагог, замислилася над справедливістю дитячого докору нам, дорослим, які, вкравши романтику дитинства з навчальних програм і планів виховної роботи, залишили їх сам на сам з їхнім вибором, сухою прозою життя. Ні, так не повинно бути! |
Для дітей (вони теж, як і ми, дорослі, істоти суспільні!) потрібні дитячі колективи, об'єднання. Те, що багато дітей — поза громадськими об'єднаннями, свідчить про бездіяльність педагогів, про псевдодемократизм так званого вільного дитячого вибору "за інтересами". Часто ми не пробуджуємо таких інтересів і не створюємо умов для їх розвитку. Позбавлені не тільки можливості колективно об'єднуватися в дитячі спілки і залишені бездоглядними в позаурочний час, діти швидко знаходять, чим заповнити такий вакуум. Одні починають нюхати клей, других приваблює "травка", третіх — розрекламовані алкогольні напої...
Ось чому, за моєю пропозицією, у нашій школі і була створена в
1994 році дитячо-юнацька організація — Козацька Республіка "Потомки запорожців". Наше село Новогупалівка — давнє, козацьке. Родовідні корені багатьох учнів пов'язані з славними предками — січовими запорожцями.
Вивчаючи часи козаччини, бойове життя, невтомну працю і подвиги своїх предків, учні опиняються ореолі і героїки і гуманності, в аурі сили духу і звитяги, патріотичних поривань і відданості громадським, національним інтересам. Це спонукає дітей до активної дії, засвоєння моральних цінностей гідності, честі, совісті, любові, відповідальності, волі, патріотизму.
Нами розроблено систему проблемних питань, творчих завдань, наприклад, з української літератури, історії рідного краю. Так, розв'язуючи творче завдання, учні наводять з "Енеїди" І. Котляревського чудові слова про героїчний подвиг козаків Низа та Евріала : "Від тебе не од-стану зроду, з тобою рад в огонь і воду, На сто смертей піду з тобой".
Учні складають психологічний портрет запорожців, вивчають їхній козацький характер, визначають його провідні морально-духовні риси, ідейні засади вірності рідному народу>
На матеріалі роману І. Нечуя-Левицького "Князь Єремія Вишневецький" учні поглиблюють свою національну свідомість, почуття відповідальності за долю України. Учням подобається романтика героїчного козацького життя, велич духу запорожців, коли вони вивчають твори "Тарас Бульба" Гоголя, "Гайдамаки" Т. Шевченка. Ці твори є чудовою морально-духовною основою для думок і висновків старшокласників про народну правду, вірність Батьківщині і зраду, про гідність і честь українця.
Педагоги школи докладають зусиль, щоб дитячо-юнацька Республіка "Потомки запорожців" поглиблювала свою діяльність, щоб вона допомагала кожному своєму члену займатися корисними практичними справами, підвищувати свою громадську активність.
Наталія НЕСТЕРЕНКО,
вчитель-методист Новогупалівської ЗОШ І - І І І ступенів Вільнянського району Запорізької області.
|