| 
|  | Виховання на козацько-лицарських традиціях, на нашу думку, має бути одним із провідних напрямків виховної роботи. Відомо, що козацтво втілювало в собі фізичне і духовне здоров'я нації, її інтелект, оптимізм і невичерпну енергію. Творчо продовжуючи і розвиваючи козацькі освітньо-виховні традиції, ми загартовуємо сучасну молодь, поглиблюємо її духовність, державотворчі якості. |  У навчальному процесі нашої школи широко застосовуються козацькі духовні цінності. Наприклад, на інтегрованому уроці з географії та історії у 8 класі на тему "Степова зона України та причини колонізації Запорізького краю". Учні стали учасниками заочної експедиції, слухали інформацію кантографів, гідрологів, ґрунтознавців, істориків, краєзнавців, кінематографів і фотографів. Учні робили висновки, що в таких сприятливих природних умовах розвивалася творчість українців, міцніла воля вільно жити, а за козацьких часів — боротися за власну національну державу. Учні проявляли глибокий інтерес до козацької освіти, перших вітчизняних академій XVI — XVII ст., шляхів і засобів виховання мужніх патріотів-ли-царів, захисників волі і свободи народу. Учителька української мови та літератури Н. Бунчукова постійно акцентує увагу учнів на розкритті високої моралі, патріотизму образів козаків-героїв творів Т. Шевченка, П. Куліша, М. Костомарова, Лесі Українки, І. Нечуя-Левицького, І. Франка та ін. Учні переконуються в тому, що народ високо Оцінював козацьку філософію, ідеологію, мораль і правосвідомість, козацьку демократію та козацько-лицарські виховні ідеали. Учні доходять висновку, що люди-на-козак, людина-лицар є найпоширенішим ідеалом людини серед нашого народу протягом останніх століть. Тому для вихованців образи народних героїв-козаків Богуна, Хмельницького, Кривоноса, Нечая, Мазепи, Орлика та ін. є високими взірцями вірного служіння Україні. Вчителі ряду предметів розкривають особливості козацької родини, її високу мораль, культуру, плекання нею вірних захисників Вітчизни. Для учнів, зокрема старшокласників відкриттям стає те, що в козацьких родинах культивувалися вищі, ніж в інших суспільних станах, духовні, національно-патріотичні цінності. Тому не дивно, що українська національна еліта (Т. Шевченко, П. Куліш, М. Драгоманов, Г. Ґалаґан, В. Вернадський, О. Засядько, С. Корольов та ін.) здебільшого була козацького походження. У школі працює самобутній гурток "Спас", де учні оволодівають козацькими бойовими мистецтвами. Багато учасників цього гуртка згодом стали чемпіонами Запорізької області і України. Для нашої школи традиційними стали козацькі свята, урочистості, які проводяться на о. Хортиця. До них учні і педагоги заздалегідь готуються, вихованці виходять переможцями з питань історії, культури і мистецтва козаків, їхньої військової майстерності.      Козацька педагогіка — це надійна запорука фізичного і морально-духовного розвитку учнів.   В. Волков,  Директор ЗОШ № 1 ім. Т.Г. Шевченка  м. Запоріжжя   |